• Historie

Iedere zondag lekker voetballen. In 2007 zijn de velden aan de Kaldersedijk in Brandevoort een magneet voor jong en oud om een balletje te trappen. De sfeer slaat zo aan dat een aantal ouders het een iets permanenter karakter wil geven. Regé van Duynhoven, William Kuijpers, Giel Pollemans, Alex Badur, Joes van Griensven, Remco Havermans en Dave Lorje besluiten tot een oprichtingsvergadering om te kijken of het haalbaar is een voetbalvereniging in Brandevoort te starten. Regé en William nemen uiteindelijk het voortouw: een draaiboek wordt aangevraagd, er wordt contact gelegd met de Wijkraad, er vindt een gesprek met de Gemeente Helmond plaats en uiteindelijk met de notaris voor de officiële oprichting.
    Het idee is om niet alleen een voetbalvereniging op te richten, maar ook om een sportcomplex te ontwikkelen waar diverse andere sporten een plek kunnen vinden. Een omnivereniging.

• In eerste instantie is het de bedoeling dat RKSV Mierlo-Hout naar Brandevoort verhuist, maar de Gemeente Helmond geeft daar geen toestemming voor. Daarna passeren diverse andere scenario's de revue. Er is interesse van verenigingen als HVV, PVV en Dijkse Boys om richting Brandevoort te komen. Kunnen clubs samengevoegd worden? Verplaatst? Of is het beter om een nieuwe voetbalvereniging op te richten? Lang blijft het onzeker wat er gaat gebeuren. Ondertussen wordt er, met goedkeuring van de Gemeente Helmond, op 1 mei 2008 de omnivereniging SV Brandevoort aan de Kaldersedijk opgericht. Een van de eerste activiteiten is het Wijkvoetbaltoernooi op 1 juni 2008, waaraan 160 voetballers deelnemen. Het streven is om in seizoen 2008/2009 met een seniorenteam en drie jeugdteams deel te nemen aan de voetbalcompetitie. Helaas geeft de KNVB geen dispensatie, omdat het 2 tot 3 jaar duurt voordat de velden aangepast zijn, de velden zijn te klein voor de competitie en de kleedlokalen voldoen niet. Gevolg: geen licensie en waarschijnlijk een jaar uitstel.
    In het najaar van 2008 geeft de Gemeente Helmond aan dat er geen ruimte is voor een eigen voetbalclub in Brandevoort. Het idee wordt gelanceerd om voetbalclub PVV van de Warande naar Ruwe Putten tussen Brandevoort en Stiphout te verhuizen, zodat de jeugd uit Brandevoort daar terecht kan.
    Toch blijft het kriebelen en blijft de wens bestaan om in Brandevoort een eigen voetbalclub te hebben.

• Uiteindelijk wordt alsnog besloten om in 2009 een volwaardig sportpark aan de Kaldersedijk te ontwikkelen, met tijdelijke maatregelen, zoals gehuurde units als kleedkamers. Op 12 maart 2009 wordt SV Brandevoort aangemeld bij de KNVB voor seizoen 2009/2010. Een semi-permanente ontvangst en kleedkamers worden geplaatst en een bestaand trainingsveld opgewaardeerd naar hoofdveld met afrastering en dugouts. De definitieve oplossing zou er dan moeten zijn vanaf seizoen 2011-2012.

• In mei 2009 stelt SV Brandevoort zich voor. De jeugd en jongeren staan centraal en het gaat vooral om plezier in de sport. Daarnaast moet er de mogelijkheid zijn om zich te ontplooien in sporten. Er is gekozen voor een groen/wit tenue en vanaf dit moment telt de club al 125 leden. Enkele maanden later groeit dit aantal explosief en kan de club uiteindelijk in seizoen 2009/2010 starten met twaalf teams, tien junioren en twee senioren. Het eerste team begint in de Zesde Klasse. Ze spelen op 3 september hun eerste wedstrijd tegen Olympia Boys uit, maar deze gaat jammerlijk verloren met 0-14....
    Op 27 september 2009 is de officiële opening van het sportcomplex aan de Kaldersedijk. Uiteindelijk bestaat de club uit 47 jeugd- en 6 seniorenteams bij het 10-jarig bestaan in 2018.